SPØRSMÅL OG SVAR

Vi får noen spørsmål oftere enn andre, disse har vi samlet her på de neste sidene. Dersom du ikke får svar på ditt spørsmål på denne siden, ta kontakt med oss.

 

Jeg er 18 år og har førerkort. Kan jeg leie bil? 

Alle leietakere må være over 21 år. Ved eventuelle ekstrasjåfører under 21 år vil det bli lagt til et ung-fører-gebyr på kr 100,- pr. døgn. Leietaker er fortsatt ansvarlig for leiebilen

 

Jeg tok meg en ekstra tur utover den avtalte kilometerlengden? Hva vil det koste meg? 

For ekstra kilometer koster det fra kr.3,00 (Se prisoversikt på ønsket bil)

 

Jeg skal flytte, hvor stor varebil trenger jeg? 

Vi har varebiler i flere størrelser. Se på nettsiden. Her er kubikkstørrelser oppgitt, samt indre mål i kassen, noe som kan gi deg en bedre indikasjon på hvor stor bil du trenger. Kom gjerne innom oss og ta en titt på bilen.

 

Skal jeg fylle drivstoff etter leie? 

Bilen leveres ut med full tank. Som leier skal du selv betale drivstoffet og fylle opp tanken før innlevering. Eventuelt fyller vi opp igjen tanken og trekker beløpet fra ditt kredittkort.
OBS! Husk å se godt etter om bilen skal ha bensin eller diesel.

 

Hva er minste leieperiode?
Minste leieperiode er 1 døgn. (24 timer)

 

Kan jeg leie/levere bil utenfor åpningstiden?
Det er fult mulig å leie bil utenfor åpningstiden, men det forutsetter at alle formaliteter, som kontrakten og betalingen er gjennomført i åpningstiden.
Bilen kan da utleveres fra YX Stathelle innenfor åpningstiden hos YX Stathelle.
Tilbakelevering er fult mulig å gjøre innenfor åpningstiden hos YX Stathelle

 

Når starter og slutter en ordinær weekendleie? 
Ved weekendleie kan du hente ut bilen fra kl. 12.00 fredag. Siste innleveringsfrist er kl. 09.00 påfølgende mandag

 

Hva trenger jeg å ha med når jeg henter bilen? 

Du må vise gyldig førerkort og benytte kredittkort til betaling. Vi registrerer kredittkortet for eventuelle senere tillegg som parkeringsbøter, bompasseringer etc.

Er det forsikringsselskapet ditt som skal dekke leien, må du ha med skadenummer, policenummer og informasjon om hvilket forsikringsselskap du er kunde i.

 

Bilen skal stå stille i flere dager under leien. Trenger jeg å betale noe da? 

Ja, bilen har en utleiepris om den ruller på veien eller ikke. Vi tilbyr flere pakkepriser, alt etter hvor mange kilometer du kjører totalt i leieperioden.

 

Parkeringsgebyr, bomstasjoner og ferger. Hvem betaler dette? 

Det er leietaker som er ansvarlig for utlegg som kommer i tillegg til vanlig leie. Ved eventuelle bøter, må disse betales innen forfall. Manglende betaling medfører ekstra offentlige gebyrer og et administrasjonstillegg på kr. 300,-

Vårt administrasjonsgebyr er for å dekke våre kostnader med å håndtere boten eller gebyret hvis vi må betale den.

Ved å signere vår leieavtale gir du oss tillatelse til å ta disse betalinger. Vi vil belaste ditt betalingskort.

 

Jeg rekker ikke å levere inn bilen i tide. Hva gjør jeg? 
Blir du for sen til levering, så ring oss på telefon 35 96 80 00 og gi beskjed om dette. Vi vil dermed forlenge leien med ønsket tid så langt det er mulig etter dine ønsker. Ved tilfeller hvor bil ikke blir levert til avtalt tid, til tross for purringer fra oss, vil bilen bli meldt savnet og leietaker anmeldt til politiet.

 

Det er flere enn meg som skal kjøre bilen. Trenger jeg å oppgi dette? 

Ja, dette må oppgis ved utlevering av bil. Vi må registrere navn og førerkortnummer på eventuelle ekstra sjåfører. Ekstra sjåførgebyr for personer over 21 år er kr. 25,- + mva. pr dag (pr. sjåfør).

 

Kan jeg ta meg en røyk i leiebilen?  
Nei dessverre, alle våre biler er røykfrie.

 

Jeg har fått skade på bilen. Hva gjør jeg? 

Ved skade som du selv er klar over, vennligst oppgi dette ved innlevering. Uansett omfang, stor eller liten skade, må skademelding fylles ut. Vi vil taksere skaden og du vil motta informasjon i ettertid om hvor stor sum det eventuelt dreier seg om.

Du må uansett ikke betale mer enn egenandelen som følger bilens forsikring, med unntak dersom forsikringsselskapet krever regress fra føreren.

 

Hvilke forsikringer er det på leiebilen?
Standard kaskoforsikring og ansvar er inkludert i leien med egenandel som er:

Kaskoskade: Kr. 20.000,-
Brann og Tyveri: Kr.   10.000,-
Ruteskade: Kr.   2.500,-

 

Hvor høy er egenandelen ved skade?
Siden vi dessverre er belastet med mye skader på bilene har vi i egenandel mellom 15.000,- og 20.000,- alt etter biltype.

 

Kan man forsikre seg mot egenandel?

Ja, man kan tegne ekstra forsikring for å redusere egenandelen til kr. 7.500,-, med en CDW forsikring.
Dette koster kr. 150,- pr. døgn.
Etter 30 døgn reduseres prisen til kr. 75,- pr. døgn

PS!! Noen kredittkortselskaper tilbyr egenandelsforsikring, som vil kunne spare deg for egenandel, så det vil være fornuftig å sjekke om du har denne forsikringen i kredittkortet du bruker til betaling av leien.

NB! DET ER KUN DEN ELLER DE SOM ER SOM ER BLTT NEDTEGNET I LEIEAVTALEN SOM HAR ANLEDNING TIL Å KJØRE LEIEBILEN. FORSIKRINGEN GJELDER IKKE FOR ANDRE FØRERE.

 

Når må leien betales? 

Leien betales med kredittkort ved utlevering av bil.

Ved spesielle firmaavtaler sendes faktura. (Leien faktureres forskuddsvis.)

 

Jeg vil ha med meg kjæledyr på tur, er det greit? 

Nei dessverre. På grunn av allergihensyn er det ikke mulighet til å ta med dyr i leiebilen.

 

Hvordan fungerer deres ordning for depositum?

I forbindelse med ditt leieforhold reserverer vi et beløp på ditt kort tilsvarende leiebeløp pluss depositum. Reservasjon av et slikt beløp er en forutsetning for å få leie bil hos oss hvis man ikke har firma- eller fakturaavtale. Dette beløpet blir IKKE trukket fra din konto, men reserveres på ditt kort/din konto frem til bilen er levert tilbake og leieforholdet gjøres opp. Reservasjonen er for oss en garanti for det beløpet du vil være skyldig Varebilpartner AS etter endt leieforhold.

Når leieforholdet avsluttes og avregnes vil den faktiske kostnaden (for leie og eventuelt drivstoff, bompenger og ekstra kilometer) belastes ditt kort, og reservasjonen oppheves fra vår side. Vi avregner kortbelastninger innen 48 timer etter at bilen er levert tilbake. Selv om reservasjonsbeløpet aldri blir trukket fra din konto, kan det i noen tilfeller likevel ta lenger enn 5-7 dager før beløpet igjen blir tilgjengelig for deg. Dette skyldes systemforhold hos din bank eller kortselskap, og er ikke noe Varebilpartner AS kan påvirke. Dersom du opplever problemer med dette må du derfor kontakte din bank eller kortselskap.

 

Gjenglemte gjenstander
Leier må alltid sikre at kjøretøyet er tømt for personlige gjenstander m.m. før levering. Varebilpartner AS påtar seg ikke ansvar for tap eller ødeleggelser for eiendeler/ting som er gjenglemt av leier eller andre leier har gitt tilgang til kjøretøyet.